Sandra Steen

Hva er grønn markedskommunikasjon?

Jeg skal i dette blogginnlegget viser dere hva grønn markedskommunikasjon er, og noen eksempler på dette.

Den grønne markedskommunikasjonen kan være komplisert, og det er mange faktorer som spiller inn. Men i hovedsak er grønn markedskommunikasjon hvordan man kan fremme produkter og tjenester som er basert på bærekraft. Dette kan for eksempel gjøres igjennom reklame eller sosiale medier.

Co-branding:

Noen produkter er med i co-branding, dette vil da si at de har på sitt produkt et merke som for eksempel et miljøfyrtårn eller svanemerke. Dersom produktet har en økomerking gir dette forbruker den tryggheten om at produktet har en kvalitets standard når det kommer til miljø og matsikkerhet. Dersom produktet har sosial merking gir dette forbrukeren signaler om at dette produktet er i samsvar med menneske og arbeidsrettigheter (Nygaard 2019, 67). Ved at varer har co-branding på sitt produkt gir det en trygghet til forbrukeren av det er satt krav til produktet og dens standarder. For at produktene skal vise seg som bærekraftig og grønne bruker mange produsenter farger på sine produkter som visualisere dette. Farger som blått og grønt brukes ofte på produkter.

Kilder: https://www.norgesgruppen.no/presse/nyhetsarkiv/aktuelt/svanemerket-er-25-ar/

Ulike kjøpsprosesser:

Nedenfor vises en modell av hvordan kjøpsprosessen til en forbruker deles inn i ulike faser. Mange bruker ofte sosiale medier når de skal søke etter et produkt, derfor har Instagram, Facebook og blogg en påvirkningskraft for kjøp hos forbruker. Videre er det derfor viktig å ha en forståelse av kjøpsprosessen for å kunne påvirke den i en bærekraftig retning.

Integrert markedskommunikasjon:

»En integrert markedskommunikasjon optimaliserer et helhetlig budskap gjennom ulike kanaler til konsumenter, til omgivelsene, til interessegrupper og til samfunnet generelt.» (Nygaard 2019, 70).

Det samme vil da gjelde den grønne integrerte markedskommunikasjonen, bare at den baserer seg på hvordan hele prosessen kan være grønn og bærekraftig. Et godt eksempel på grønn integrert markedskommunikasjon er Øya festivalen. De har tenkt bærekraft i alt de gjør fra økologisk matservering, transportløsninger, avfallssortering og elektrisitet ved bruk av faste anlegg.

Miljøbevisste beslutninger:

Grønndulting har blitt en måte å påvirke forbrukeren i en retning av miljøbevissthet og bærekraftige kjøpsbeslutninger. Et eksempel på dette er å ha mindre tallerkener på restauranter som serverer buffet, slik at kundene ikke  overfyller tallerkenene sine og ikke spiser opp. Ved hjelp av sosiale medier og influensere som har miljøfokus, blir vi som forbrukere også mer engasjert over å kjøpe brukt og tenke bærekraftig. Et eksempel på en app som har bærekraft som fokus er appen Tise, hvor man kan selge og kjøpe brukte klær og interiør produkter.

Håper dere igjennom dette blogginnlegget fikk et innblikk i hva grønn markedskommunikasjon omhandler.

Kilder:

Nygaard, Arne. 2019. Grønn markedsføringsledelse. 1. utg. Bergen: Fagbokforlaget.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *