Sandra Steen

Ut av komfortsonen!

Jeg sitter nå å ser på den første forelesningen vi har sammen med den andre klassen som er digital markedsføring.  Klassene har nå blitt slått i sammen til en klasse med Karl Philip som foreleser. Hovedfokuset blir i denne delen markedsføring og nettbutikk. Dette er nå den siste delen av valgemnet mitt, og følelsene jeg sitter igjen med etter første forelesning er at dette blir en spennede, utfordrende og en lærerik periode!

Vi startet første forelesning med en introduksjon om foreleser og hva som sto på dagens agenda. Dette omhandlet da eksamensoppgaven vi fikk utlevert, OKR og erfaringer fra tidligere studenter som gikk i denne klassen i 2019. Ettersom vi er inne i en spesiell periode nå så foregår all undervisning på zoom.

Vår mening:

Helt i starten av denne forelesningen hadde vi en meningsmåling inne på menti.com, en nettside som vi har blitt godt kjent med i løpet av året. Dette er en side hvor vi studenter kan svare på spørsmål eller meningsmålinger som forleser spør om. Dette gjør det lettere for oss studenter og delta i undervisningen på zoom selv om vi sitter hjemme.

OKR, hva er det?

Under forelesningen ble vi introdusert til OKR, og hva det skal brukes til. Detter er en måte som mange store bedrifter benytter seg av for å oppnå mål og holde kontroll på de viktigste aktivitetene, altså et system for gjennomføring.

Eksempel på bedrifter som benytter seg av OKR:

I vårt tilfelle skal vi benytte oss av denne type system av gjennomføring når vi skal lage en nettbutikk. Det blir da disse to punktene so vi skal legge fokuset på når vi skal lage OKR: (hentet fra forelesning)

  • Objective: Hva vil vi oppnå med dette?
    • Høye eller lave ambisjoner for gjennomføringen.
  • Key Results: Hvordan har du tenkt å gjøre det?
    • Konkrete ting som må gjøres.

Altså ved å legge fokuset på disse to punktene, når vi skal lage nettbutikk vil det være lettere for oss og jobbe strukturert for å nå mål som vi har satt oss.  

Tidligere studenter

I denne forelesningen fikk vi besøk av tidligere studenter som gikk digital markedsføring i 2019. Vi fikk høre om deres erfaringer før og etter de hadde deltatt i dette semesteret, og hvordan tider etterpå har vært.

Brisen

Først ut var det Marius og Ola som hadde lagd en nettbutikk som produserer merch som heter Brisen. Vi fikk høre om hvordan de hadde gått fra en ide til et ferdig produkt som de kunne selge i nettbutikken. Det var spennende for meg å høre hvordan de hadde løst denne oppgaven, som vi også har fått utdelt i år. Vi fikk høre hvilken verktøy de hadde brukt for å lage nettbutikken og ulike sosiale medier som de hadde benyttet for å markedsføre produktet videre.


Skjermbilde tatt fra: https://brisenshop.no/collections/gensere/products/hoodie-classic-logo

Hvordan kapre drømmejobben

I siste del av forelesningen får vi høre om Julies erfaring rundt egen nettbutikk som var interiør og interiørveiledning. Videre får vi et foredrag om personlig merkevarebygging, og hvordan man kan muligens kapre drømmejobben. Vi får anbefalinger om hvordan man kan gjøre seg synlig av potensielle arbeidsgivere, ved å ha en flott linkedin profil og være aktiv der.

Vi rakk og gå igjennom mye på en forelesning, og det blir spennende og følge med videre i dette semesteret.

Kilder:

sprint.no. Lesedato 25. april.2020 : https://sprint.no/artikler/okr-malstyring-for-smidige-selskaper

Inevo.no. Okr et system for gjennomføring. Lesedato 27. april 2020: https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

2 thoughts on “Ut av komfortsonen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *